Деловая оценка персонала

Яким ви бачите ідеального підлеглого? Мотивованим, працьовитим, стресостійким, професійним, досвідченим? Якщо ваша кадрова служба не дарма отримує зарплату, то напевно всі ці якості в різній мірі присутні у всіх ваших колег. Однак на певному етапі з'ясовується, що їх недостатньо.

І тут виникає питання: що робити і в якому напрямку рухатися, щоб допомогти співробітникам прогресувати, рости в плані продуктивності роботи? Чи готові вони до роботи над собою на старому місці або слід зробити кадрові перестановки? Наскільки виправданим буде звільнення тих, які слабо мотивовані або не демонструють лояльність компанії?

Щоб відповісти на ці питання, необхідно періодично приділяти увагу ділової оцінки персоналу.

Оцінка професійних якостей співробітників

Ділова оцінка персоналу – це комплексна процедура, в ході якої фіксуються кількісні та якісні характеристики співробітників, виходячи з посадових обов'язків, графіка, старанності, ставлення до виконуваної роботи, психологічних особливостей і так далі.

Виділяють 3 основні цілі такого оцінювання:

  • адміністративна відповідність працівника (вирішується питання про переведення в інший відділ, на іншу ділянку роботи, про підвищення або зниження за посадою);
  • отримання інформації, що характеризує співробітника з усіх боків, зокрема, його ділові і професійні якості, посидючість, стійкість до стресу, працездатність;
  • вибір оптимального способу мотивації (особливо важливо для прогресу співробітників, які зацікавлені в саморозвитку, але актуальні умови робочого середовища не сприяють цьому).

Завдання, які вирішуються за допомогою оцінки кваліфікації персоналу:

  • вивчення потенціалу співробітників, які розраховують на підвищення зарплати, просування по посаді або зміну робочої обстановки;
  • планування фінансових витрат, необхідних для підвищення рівня кваліфікації, знань або реалізації нових умов роботи;
  • зміцнення лояльності до компанії, довіри до керівництва, мотивації, соціальних і корпоративних навичок;
  • підвищення ефективності зворотного зв'язку між персоналом і керівництвом компанії;
  • розробка спеціальних програм, що підвищують рівень компетентності та адаптації персоналу.

Показники ділової оцінки персоналу

Критеріями і показниками ділової оцінки персоналу можуть виступати:

  • професійні якості (знання, навички, здібності, досвід);
  • працездатність (відповідальність, ініціативність, продуктивність);
  • індивідуальні особливості (психотип, авторитет в команді, лідерські задатки, інші особистісні характеристики).

Види і методи ділової оцінки персоналу

На сьогодні використовується два основних види ділової оцінки персоналу:

  • попередня – при прийнятті на роботу;
  • поточна – в ході виконання обов'язків співробітником.

Методики діляться на 2 категорії – загальні і специфічні.

Загальні методи

  1. Тестування (на профпридатність, аналіз відносин співробітника і факторів, що впливають на нього поза робочим середовищем, дослідження пам'яті, мислення, психологічного стану).
  2. Комплексне оцінювання (як правило, проводиться в спеціальних центрах з допомогою масштабної системи, що включає цілий ряд методів і критеріїв).

Специфічні методи

  1. Індивідуальні: анкетування, порівняння професійних якостей, спосіб заданого вибору (оцінювання співробітника на підставі системи балів), опис.
  2. Групові: способи кваліфікації (на базі загальних для групи критеріїв), попарне порівняння всіх співробітників групи, розрахунок математичних показників, які характеризують результативність.

Сучасні способи оцінювання персоналу

Розвиток спеціалізованих програм і сервісів призвело до того, що “ручна” методика, яка передбачає збір і обробку інформації підготовленими штатними співробітниками або кадровими фахівцями, потроху відходить у минуле.

ІТ-сервіси вигідні і практичні, зводять до мінімуму помилки в ході аналізу даних, а головне – повністю виключають вплив “людського фактора” (вибірковості, суб'єктивності, недостатнього професіоналізму або психологічного стану самого кадрового агента, що займається такою роботою).

Одним з найбільш ефективних і багатофункціональних сервісів для ділової оцінки персоналу, за відгуками багатьох керівників бізнесу, став програмний комплекс Yaware.

У його складі – кілька спеціалізованих розробок для збору і аналізу різноманітної інформації з робочого місця співробітника, яка характеризує його робочі якості, а також функціонал для підготовки анкет і опитувань (сервіс зворотнього зв'язку з клыэнтами), які допомагають зібрати реальні відгуки та думки клієнтів компанії про її персонал.

Головним достоїнством таких ІТ-сервісів є їх оперативність, універсальність і можливість зібрати максимум показників ділової оцінки персоналу без залучення додаткових ресурсів компанії.